Friday, November 16, 2007

Rayuan Raja Munirah tangguh 4 Disember

Utusan Malaysia - 16/11/2007

KUALA LUMPUR 15 Nov. – Rayuan Raja Munirah Raja Iskandar, 22, yang kini menjalani hukuman penjara tujuh tahun empat bulan di Pusat Tahanan Kosuke, Tokyo untuk mengetepikan hukuman yang telah disabitkan ke atasnya ditangguhkan sehingga 4 Disember depan.

Seorang jurucakap firma guaman Shamsuddin & Co. berkata, penangguhan itu disebabkan syarikat telekomunikasi Celcom di sini meminta tujuh hari tambahan untuk mendapatkan semula rekod data khidmat sistem pesanan ringkas (SMS) dan panggilan masuk telefon bimbit Raja Munira.

Menurutnya, peguam bela Munira iaitu Rosal Azimin Ahmad telah menghantar SMS dari Tokyo pagi tadi mengenai keputusan penangguhan keputusan hukuman itu.

‘‘Penangguhan itu diminta oleh Rosal sendiri atas alasan menunggu Celcom mendapatkan data panggilan Munirah yang masih belum diperoleh,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Raja Munira dihukum penjara tujuh tahun enam bulan oleh mahkamah di Jepun kerana cuba menyeludup beberapa paket syabu ke negara itu pada 20 Disember 2006 di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, Tokyo.

Wanita itu mendakwa tidak bersalah kerana dia diperdaya oleh seorang lelaki Iran yang memintanya membawa sebuah beg melalui pemeriksaan kastam tanpa mengetahui isinya.

Sementara itu, ibu Raja Munirah, Sarimah Karimah, 46, ketika dihubungi mengakui turut mendapat SMS yang memaklumkan penangguhan keputusan itu daripada peguamnya.

‘‘Saya dapat SMS itu pagi tadi. Saya harap yang terbaik dan semua hukuman untuk Munirah digugurkan.

‘‘Hati saya kuat berkata dia tidak bersalah. Kita percaya peguam Rosal akan buat yang terbaik,” katanya.

Ketika ditanya tentang perasaannya sekarang, Sarimah berkata, dia terlalu rindu dan tidak sabar untuk mendakap anak kesayangannya itu.

Jika rayuan pelajar kolej itu diterima oleh Mahkamah Tinggi Jepun, bermakna dia akan dibebaskan daripada hukuman penjara dan boleh pulang ke tanah air untuk bersama keluarganya semula.

Sebaliknya jika rayuannya ditolak, Raja Munirah akan terus meringkuk dalam penjara di negara itu sehingga tempoh hukuman tamat.

0 Comments:

Post a Comment