Sunday, January 20, 2008

Dadah: Ringgo Fotograf ditahan di penjara Venezuela

Utusan Malaysia - 20/01/2008

KUALA LUMPUR 20 Jan. – Pemain dram kumpulan Fotograf, Sham Ahmad atau lebih dikenali sebagai Ringgo terpaksa meringkuk dalam penjara di Caracas, Venezuela sejak November lalu kerana disyaki terlibat dalam kes pengedaran dadah.

Utusan Malaysia difahamkan, Ringgo, 42, yang juga seorang pelukis dan komposer lagu, ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Simon Bolivar di Caracas ketika mahu berlepas pulang ke Malaysia awal November lalu.

Dia bersama seorang lelaki rakyat Malaysia ditahan kerana salah sebuah beg yang dibawa oleh Ringgo mengandungi dadah kokain seberat 4.6 kilogram. Ekoran itu, dia ditahan di sebuah lokap di Caracas sebelum dipindahkan ke penjara berhampiran manakala rakannya itu dilepaskan.

Pemuzik itu dijadual didakwa di mahkamah tidak lama lagi. Venezuela tidak melaksanakan hukuman mati untuk pengedar dadah tetapi jika sabit kesalahan, Ringgo boleh dipenjara sehingga 15 tahun.

Seorang pengamal undang-undang, Rosal Azimin Ahmad, iaitu peguam Raja Munirah Raja Iskandar yang ditahan di Jepun atas kesalahan dadah, telah menawarkan diri membantu Ringgo.

Sebelum ke Venezuela, Ringgo dikatakan menyertai misi pelancongan di Sepanyol tetapi tidak pulang bersama ahli rombongan itu kerana mengikut penggiat ‘busking' di negara itu.

Dalam perbualan telefon dengan keluarganya yang tinggal di sebuah flat di ibu negara sejurus penahanannya, Ringgo mendakwa dia dianiaya oleh lelaki yang terlepas itu.

Lelaki yang baru dikenalinya di Caracas itu memintanya membawa beg tersebut. Ringgo bersetuju menolong atas semangat rakan senegara.

Rosal Azimin memberitahu, beliau dihubungi keluarga Ringgo malam ini dan menyatakan persetujuannya membantu mereka mengendalikan kes tersebut di Venezuela.

Menurut Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, lima daripada 30 wanita Malaysia yang terlibat dalam kes pengedaran dadah di luar negara ditahan di Venezuela.

0 Comments:

Post a Comment