Thursday, December 6, 2007

Rayuan Bantuan Kewangan Dari Keluarga Raja Munirah

MyKMU.net - 06/12/2007

Keluarga Raja Munirah Raja Iskandar Shah, rakyat Malaysia yang akan mengemukakan rayuan terakhir di Mahkamah Jepun, memohon bantuan dan sumbangan kewangan bagi menampung kos guaman bagi prosedur rayuan dalam masa sepuluh hari lagi.

Menurut bapanya, Raja Iskandar Shah Raja Abdul Aziz, 48, bagi rayuan terakhir ini keluarganya memerlukan RM 20, 000.00 bagi kos guaman di sana.

Keluarganya telah kehabisan simpanan setelah menampung kos guaman sebelum ini.

Sehubungan itu, Raja Iskandar berharap agar sesiapa yang sudi memberi sumbangan boleh menyalurkan bantuan menerusi akaun bank milik isterinya:

Bank : Bank Rakyat
Nama : Karimah Mamat
No Akaun : 2205 9122 2126

Sebarang pertanyaan boleh dibuat melalui talian telefon bernombor 0172672610 (Raja Iskandar)

Mykmu.Net berharap mereka yang ingin menyumbang dapat menyalurkan sumbangan seberapa segera kerana proses rayuan terakhir akan bermula dalam masa sepuluh hari lagi. Banyak kos guaman yang perlu ditampung oleh keluarga ini.

Raja Munirah merupakan pelajar jurusan komunikasi massa sebuah kolej swasta kini menjalani hukuman penjara di pusat tahanan di Jepun selepas mengaku salah cuba menyeludup dadah jenis syabu di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, Tokyo pada 20 Disember 2006.

Dia bagaimanapun mendakwa membuat pengakuan itu setelah dinasihatkan oleh peguam yang disediakan kerajaan Jepun supaya mengaku salah bagi mendapat hukuman ringan.

Raja Munirah mendakwa beliau diperangkap oleh seolah lelaki Iran bernama Milad yang menawarkan pekerjaan di sebuah agensi pelancongan di Jepun.

Rayuan awal Raja Munirah bagi mengetepikan sabitan kesalahan dan hukuman penjara tujuh tahun empat bulan bagaimanapun ditolak pada 4 Disember lalu.

Menurut Peguamnya Rosal Azimin Ahmad, mahkamah bagaimanapun mengurangkan hukuman penjara Raja Munirah selama 100 hari, yang bermakna dia akan dipenjara selama tujuh tahun sebulan.

Rosal Azimin dilaporkan berkata mahkamah tidak menerima keterangan laporan forensik siber, iaitu laporan data SMS, bagi mengetepikan semua mesej SMS antara Raja Munirah dan lelaki Iran bernama Milad, yang didakwa oleh Raja Munirah sebagai orang yang menganiayainya.

Mahkamah mendapati keterangan menerusi laporan forensik siber tidak mencukupi selain meragui kesahihan laporan data SMS itu.

Rosal Azimin berkata beliau bersama sekumpulan peguam Jepun akan merayu kepada Mahkamah Agung dalam masa 10 hari ini.

0 Comments:

Post a Comment